Τετάρτη 26 Ιουλίου 2023

ΕΓΚΛΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΤΙΜΩΡΙΑ!

 


Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών, με αφορμή την κατάρρευση της γέφυρας στην Πάτρα, παραθέτει ερωτήματα και ζητεί απαντήσεις για το αν υπήρχε εποπτεία από την πλευρά του Δημοσίου για την ασφάλεια του έργου.

Με την εγκατάλειψη των δημόσιων υποδομών, ειδικά στη μνημονιακή περίοδο, αλλά και την παραχώρησή τους πλέον σε ιδιώτες συνδέουν οι μηχανικοί του Δημοσίου την προχθεσινή κατάρρευση γέφυρας στην Περιμετρική Οδό Πάτρας που είχε ως συνέπεια τον θάνατο ενός και τον τραυματισμό έντεκα πολιτών.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία ζητάει να αποκαλυφθούν οι αιτίες που οδηγούν σε τέτοια συμβάντα και να αποδοθούν ευθύνες υπενθυμίζοντας ότι:

 Η εγκατάλειψη των κρίσιμων υποδομών είναι αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης αλλά και της διάλυσης των δημόσιων υπηρεσιών χωρίς προσλήψεις ικανού αριθμού εξειδικευμένων μηχανικών, η οποία συνήθως χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για την ιδιωτικοποίηση.

 Πλέον «ιδιώτες εκδίδουν τις άδειες, ιδιώτες κάνουν περιβαλλοντικούς ελέγχους, ιδιώτες επιβλέπουν τα έργα (και τους επιλέγει ο εργολάβος μάλιστα) κοκ. Αποτέλεσμα, εκτίναξη κόστους για τους πολίτες, πλημμελείς έλεγχοι και ταυτόχρονα εκτίναξη κερδών για άλλους».

 Οι συμβάσεις παραχώρησης δεν εγγυώνται την ποιότητα των δημόσιων έργων, μεταφέρουν τους κινδύνους στο κράτος και τους πολίτες, δεν είναι απαλλαγμένες από τις γνωστές καθυστερήσεις, αναπαράγουν τη διαφθορά και υπονομεύουν τον «ελεύθερο ανταγωνισμό», τις αμοιβές της εργασίας, το περιβάλλον, το δημόσιο συμφέρον και τα δημόσια οικονομικά.

 Τα έργα που κατέληξαν σε δυστύχημα ξεκίνησαν το 2021 με κόστος 6,5 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή των δύο κλάδων της γέφυρας και προχθές ήταν προγραμματισμένη η κατεδάφιση του δεύτερου κλάδου στο ρεύμα προς Αθήνα, όπου συνέβη το δυστύχημα.

Στη συνέχεια παραθέτουν τα ερωτήματα που ζητούν εναγωνίως απαντήσεις για το αν υπήρχε εποπτεία από την πλευρά του Δημοσίου για την ασφάλεια του έργου, εάν υπήρχε Ειδική Μελέτη Κατεδάφισης, εάν εφαρμόστηκαν τα προβλεπόμενα στον Φάκελο Ασφαλείας από την ιδιωτική εταιρεία, εάν εκτελούνταν παρά την απαγόρευση εργασίες μέσα στο καταμεσήμερο τη θερμότερη ημέρα της τελευταίας 30ετίας και αν ο χώρος ήταν περιφραγμένος και φυλασσόμενος ώστε να μη βρεθούν πολίτες στο εσωτερικό του.

Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή το δυστύχημα έγιναν τέσσερις συλλήψεις υπευθύνων του έργου ενώ ερωτήματα κατατέθηκαν ήδη από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Διάχυτος, πάντως, είναι ο κίνδυνος να κλείσει η υπόθεση με τη μετάθεση όλων των ευθυνών στους Ρομά που είχαν μπει στον -υποτίθεται αποκλεισμένο- χώρο για να πάρουν παλιοσίδερα από την κατεδάφιση. Οπως έγραψε όμως στα κοινωνικά δίκτυα συγγενής εργαζόμενου που τραυματίστηκε βαριά στο δυστύχημα, «τη γέφυρα δεν την έριξαν Ρομά». «Οι Ρομά, όπως κάνουν πάντα, μάζευαν τα παλιοσίδερα που πετούσαν οι εργάτες απ’ τα χαλάσματα. Τη γέφυρα την έριξαν οι παραλείψεις. Με πλημμελείς μελέτες ασφάλειας, με πλημμελή μέτρα και με πλημμελές προσωπικό που δούλευε υπό ακραίες και βαρύτατα αφύσικες συνθήκες στις οποίες ο ανθρώπινος οργανισμός αδυνατεί να αντεπεξέλθει και να λειτουργήσει με ασφάλεια».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου